Een theatergame over het bepalen van je eigen weg
half okt t/m half dec '23
Klik voor de publiekspagina voor bezoekers van de voorstelling.
Koning Gilgamesj is een eigentijdse hervertelling van het oudste geschreven epos ter wereld. Dit verhaal wordt verteld op dikke hiphop-beats en gaat over vriendschap en verlies. Het publiek krijgt invloed op de gebeurtenissen op het podium. De toeschouwers bepalen met behulp van een interactieve puzzel-box hoe het muzikale verhaal zich verder ontvouwt. Beats, puzzels, rap en een eeuwenoud universeel heldenverhaal, zijn de ingrediënten voor een ultieme interactieve ervaring in deze theatergame.
Sama is alleen. Haar moeder is overleden en haar vader zit de hele dag in het British Museum naar een kleitablet te staren. Hij heeft het grote geheim van de kleitablet bijna ontrafeld en kan nergens anders meer over praten. Als haar vader op een dag niet meer thuiskomt, besluit Sama zelf de kleitablet te gaan onderzoeken. Met hulp van het publiek ontcijfert ze het spijkerschrift en ontdekt ze het verhaal van de legendarische held Koning Gilgamesj. Een verhaal over vriendschap en het ontroostbare verdriet dat je voelt als je iemand verliest van wie je veel houdt. Stukje bij beetje realiseert Sama zich dat ze meer overeenkomsten heeft met deze koning uit een epos van duizenden jaren geleden dan ze in eerste instantie dacht. Maar ze beseft ook dat zijn verhaal niet per se háár verhaal hoeft te zijn. Je kan je eigen verhaal laten eindigen zoals je zelf wilt.
Hiphop als belangrijkste muzikale bron.
Toegankelijke bewerking van Gilgamesj, het oudste epos ter wereld.
Een theatergame waarin het publiek zelf missies oplost die het verhaal op het podium voortstuwen.
Koning Gilgamesj is een theatergame. Deze game begint al ruim voor de voorstelling. In een digitale omgeving, thuis of op school, stapt het jonge publiek de “Game-verse” binnen: een universum waarin de wereld van Koning Gilgamesj zich opent en de reis begint. In de game worden herinneringen, bezit met een emotionele waarde, dierbaren, dikke outfits, hatelijke momenten en eigenzinnige beats verzameld. Alles is nodig om verder te komen, los te laten en te overwinnen. Om uiteindelijk in de voorstelling deelgenoot te worden van het verhaal. De “Game-verse” gaat in op thema’s als vriendschap en verlies.
Scholen ontvangen vooraf educatiemateriaal per post. De leerlingen gamen zich hiermee de wereld van Gilgamesj in. Een eenvoudige lesbrief begeleid de leerkracht hierbij. Vragen en opmerkingen rondom de educatie kunnen gestuurd worden naar Michel Hormes van Theater de Krakeling: educatie@krakeling.nl
34, 37, 54, 55, 56.
Leeftijd | 8+ |
Onderwijs | Groep 5 • Groep 6 • Groep 7 • Groep 8 |
Discipline | Muziektheater |
Speelperiode | half okt t/m half dec '23 |
Tijdsduur | 75 minuten |
Speeloppervlakte | 10 x 10 x 5 |
Maximum aantal bezoekers | max 250 bezoekers / geen max. aantal leerlingen |
Toneel, dans, mime, muziektheater, multimedia, poppentheater en beeldende kunst. Van nieuw talent tot gevestigde makers. En dat allemaal gericht op de jeugd. Het doel van Theater De Krakeling: dat alle kinderen de kans krijgen hun wereld te vergroten met theater. In onze theaterzaal of op locatie.
DIEHELEDING bestaat uit Steven Ivo, Nick Livramento Silva, Dalorim Wartes, Merel Pauw en Jip Vuik (regie). Het muziektheatercollectief maakt voorstellingen, met name vanuit hiphop, schrijft teksten en produceert eigen muziek. Ze staan altijd één been in de (theater)geschiedenis en een ander been in de hedendaagse (muziek)cultuur.
Tekst en spelregie | Jip Vuik | |
Game regie | Charlie Duran | |
Concept en artistiek advies | Jörgen Tjon A Fong | |
tekst, muziek en spel | Merel Pauw, Steven Ivo, Lèon Ali Çifteci, Julie Mughunda | |
Decorontwerp | Scott Robin Jun | |
Kostuums | Daphne de Winkel | |
Lichtontwerp | Rinke Bartelink | |
Mix en master | Darius Timmer | |
Regie-assistentie en producent XL-versie | Sara Bergen | |
Productie | Lynn Meijer, Nadide Aslan | |
Technische productie | Cesco van der Zwaag | |
Techniek | Bea Verbeek | |
Decorateur en uitvoering replica’s museum | Jantien Roozenburg | |
Educatie | Michel Hormes | |
Game design | Studio eXp | |
App development | eXp Inc. | |
Campagnebeeld | Anisa Xhomaqi | |
Scènefotografie | Sunny Jagesar | |
Publiciteit | Christy Ju, Myrddin Baars, Willemien Snoek, Rosa van Blerck, Sharon Wezer |