f*ck all that isn't f*ke
eind februari t/m april 2026
Twee jonge mensen zijn klaar met de werkelijkheid. Wat voor lol valt daar nou te beleven? Peace out, zij gaan online verder. F*ck die echte wereld, let's cruise in the zone. Of niet? In Real Life (IRL) is een interactieve en gedurfde tech-voorstelling van bekroonde makers Timothy de Gilde en Joachim Robbrecht over opgroeien in het digitale tijdperk.
Ama Skam en Win You Love zijn hele dagen en nachten online: TikTok challenges, beauty trend vids, DIY tutorials, memes; samen urenlang cruisen door GTA6, met z’n tweetjes in de flow. In elk geval weg van IRL: die dictatoriale buitenwereld vol paniekerige ouders die je kamerdeur binnenvallen, uitgebluste leraren die je nutteloze kennis willen inlepelen en een leger volwassenen dat je vooral laat zien HOE JE NIET WIL ZIJN. Ga jij Ama en Win overtuigen terug te komen naar IRL, of ga je liever met ze mee?
De Toneelmakerij maakte eerder de succesvolle new tech-voorstelling Rabbit Hole, die werd bekroond met een Zilveren Krekel voor het interactieve en digitale decorontwerp. In Real Life (IRL) is opnieuw een interactieve voorstelling, waarin toeschouwers via een online toepassing deel kunnen nemen aan de voorstelling. Het digitale ontwerp is in handen van theatermaker Booi Kluiving. Met zijn voorstellingen (De Memers, SatisFactory) geeft hij de internetgeneratie een stem op het toneel en brengt hij tegelijkertijd traditioneel theaterpubliek in contact met kleurrijke internetcultuur.
Een interactieve jongerenvoorstelling dicht op de huid van de tijd.
Van Timothy de Gilde en schrijver Joachim Robbrecht die samen een Zilveren Krekel wonnen voor GtA5 en een Gouden Krekel voor Bromance.
Met imponerend digitaal decor waarbij werkelijkheid en fictie door elkaar lopen.
Actueel en populair jongeren thema: gaming.
Patchworkgirl (2023) van o.a. Toneelmakerij-dramaturg Paulien Geerlings won de Ars Electronica Award for Digital Humanity in 2024.
Op aanvraag is een workshop van beeldend kunstenaar Maas van Duijnhoven beschikbaar. Daarin worden avatars gemaakt. Ben jij meer een mage, een assasin of een tank als gamecharacter? In hoeverre komt jouw gamecharacter overeen met hoe jij IRL bent? Wat heb je veranderd of aangedikt en waarom? Samen met Maas van Duijnhoven trek je de buurt in op zoek naar allerlei materiaal om je avatar beeldend vorm te geven. Elke klas ontvangt een inspiratiepakket en tutorial avatars bouwen. Naar aanleiding van de avatars wordt gepraat over waar het leven beter is: online of In Real Life.
burgerschap, mediawijsheid, CKV, maatschappijleer, kunst en cultuur.
Leeftijd | 14+ |
Onderwijs | VO klas 3 • VO klas 4 • VO klas 5 • VO klas 6 |
Discipline | Theater |
Speelperiode | eind februari t/m april 2026 |
Tijdsduur | 60 minuten |
Speeloppervlakte | 10 x 10 x 5 |
Maximum aantal bezoekers | geen max. aantal bezoekers / max. 250 leerlingen |
Regie | Timothy de Gilde | |
Digitaal ontwerp | Booi Kluiving | |
Tekst | Joachim Robbrecht | |
Tekstdramaturgie en plot | Paulien Geerlings, Nina van Tongeren | |
Dramaturgie | Paulien Geerlings |