f*ck all that isn’t f*ke
half mrt t/m half mei 2027
Reprise
Twee jonge mensen zijn klaar met de werkelijkheid. Wat voor lol valt daar nou te beleven? Peace out, zij gaan online verder. In Real Life (IRL) is een interactieve en gedurfde tech-voorstelling van bekroonde makers Paul Knieriem en Joachim Robbrecht over opgroeien in het digitale tijdperk. F*ck die echte wereld, let’s cruise in the zone. Of niet?
Ama Skam en Win You Love zijn hele dagen en nachten online: TikTok challenges, beauty trend vids, DIY tutorials, memes; samen urenlang cruisen door GTA6, met z’n tweetjes in de flow. In elk geval weg van IRL: die dictatoriale buitenwereld vol paniekerige ouders die je kamerdeur binnenvallen, uitgebluste leraren die je nutteloze kennis willen inlepelen en een leger volwassenen dat je vooral laat zien HOE JE NIET WIL ZIJN. Ga jij Ama en Win overtuigen terug te komen naar IRL, of ga je liever met ze mee?
De Toneelmakerij maakte eerder twee voorstellingen over opgroeien in het digitale tijdperk: Snowflake (2019) en Rabbit Hole (2023). Deze laatste werd bekroond met een Zilveren Krekel voor het interactieve en digitale decorontwerp. In Real Life (IRL) is een volgende stap in het produceren van innovatieve, interactieve tech-voorstellingen voor jongeren. Het digitale ontwerp is in handen van theatermaker Booi Kluiving. Met zijn voorstellingen (De Memers, SatisFactory) wil hij de internetgeneratie een stem op het toneel geven en brengt hij traditioneel theaterpubliek in contact met de kleurrijke internetcultuur.
Een interactieve jongerenvoorstelling dicht op de huid van de tijd.
Schrijver Joachim Robbrecht maakte de bekroonde voorstellingen GtA5 (Zilveren Krekel 2015) en Bromance (Gouden Krekel 2016).
Met een imponerend digitaal decor waarbij werkelijkheid en fictie door elkaar lopen.
Actueel en populair jongerenthema: gaming en new tech.
Scholen ontvangen een inspiratiepakket en tutorial avatars bouwen. Naar aanleiding van de avatars wordt gepraat over waar het leven beter is: online of In Real Life.
Op aanvraag is een workshop van beeldend kunstenaar Maas van Duijnhoven beschikbaar. Daarin worden avatars gemaakt met materialen die rondom de school te vinden zijn. Ben jij meer een mage, een assasin of een tank als gamecharacter? In hoeverre komt jouw gamecharacter overeen met hoe jij IRL bent? Wat heb je veranderd of aangedikt en waarom?
Kerndoelen: burgerschap, mediawijsheid, CKV, maatschappijleer, kunst en cultuur.
| Leeftijd | 14+ |
| Onderwijs | VO klas 3 • VO klas 4 • VO klas 5 • VO klas 6 |
| Discipline | Theater |
| Speelperiode | half mrt t/m half mei 2027 |
| Tijdsduur | 60 minuten |
| Speeloppervlakte | 10 x 10 x 5 |
| Maximum aantal bezoekers | geen max. aantal bezoekers (kleine en middenzaal) / max 250 leerlingen |
| regie | Paul Knieriem | |
| digitaal ontwerp | Booi Kluiving | |
| tekst | Joachim Robbrecht en Artun Alaska Arasli | |
| tekstdramaturgie en plot | Paulien Geerlings en Nina van Tongeren | |
| dramaturgie | Paulien Geerlings |