Overzicht Educatie Verkoopinformatie Credits
14+
Beeld: Jan Hoek
In real Life
14+

In Real Life (IRL) (reprise)

f*ck all that isn’t f*ke

De Toneelmakerij

Beeld: Jan Hoek
In real Life
Speelperiode

half mrt t/m half mei 2027

60 minuten
Theater

Overzicht

Reprise

Twee jonge mensen zijn klaar met de werkelijkheid. Wat voor lol valt daar nou te beleven? Peace out, zij gaan online verder. In Real Life (IRL) is een interactieve en gedurfde tech-voorstelling van bekroonde makers Paul Knieriem en Joachim Robbrecht over opgroeien in het digitale tijdperk. F*ck die echte wereld, let’s cruise in the zone. Of niet?

Ama Skam en Win You Love zijn hele dagen en nachten online: TikTok challenges, beauty trend vids, DIY tutorials, memes; samen urenlang cruisen door GTA6, met z’n tweetjes in de flow. In elk geval weg van IRL: die dictatoriale buitenwereld vol paniekerige ouders die je kamerdeur binnenvallen, uitgebluste leraren die je nutteloze kennis willen inlepelen en een leger volwassenen dat je vooral laat zien HOE JE NIET WIL ZIJN. Ga jij Ama en Win overtuigen terug te komen naar IRL, of ga je liever met ze mee?

De Toneelmakerij maakte eerder twee voorstellingen over opgroeien in het digitale tijdperk: Snowflake (2019) en Rabbit Hole (2023). Deze laatste werd bekroond met een Zilveren Krekel voor het interactieve en digitale decorontwerp. In Real Life (IRL) is een volgende stap in het produceren van innovatieve, interactieve tech-voorstellingen voor jongeren. Het digitale ontwerp is in handen van theatermaker Booi Kluiving. Met zijn voorstellingen (De Memers, SatisFactory) wil hij de internetgeneratie een stem op het toneel geven en brengt hij traditioneel theaterpubliek in contact met de kleurrijke internetcultuur.

Highlights

Een interactieve jongerenvoorstelling dicht op de huid van de tijd.

Schrijver Joachim Robbrecht maakte de bekroonde voorstellingen GtA5 (Zilveren Krekel 2015) en Bromance (Gouden Krekel 2016).

Met een imponerend digitaal decor waarbij werkelijkheid en fictie door elkaar lopen.

Actueel en populair jongerenthema: gaming en new tech.

Educatie

cultuurbeleving

Scholen ontvangen een inspiratiepakket en tutorial avatars bouwen. Naar aanleiding van de avatars wordt gepraat over waar het leven beter is: online of In Real Life.

Op aanvraag is een workshop van beeldend kunstenaar Maas van Duijnhoven beschikbaar. Daarin worden avatars gemaakt met materialen die rondom de school te vinden zijn. Ben jij meer een mage, een assasin of een tank als gamecharacter? In hoeverre komt jouw gamecharacter overeen met hoe jij IRL bent? Wat heb je veranderd of aangedikt en waarom?

Kerndoelen: burgerschap, mediawijsheid, CKV, maatschappijleer, kunst en cultuur.

Verkoopinformatie

Leeftijd14+
OnderwijsVO klas 3VO klas 4VO klas 5VO klas 6
DisciplineTheater
Speelperiodehalf mrt t/m half mei 2027
Tijdsduur60 minuten
Speeloppervlakte

10 x 10 x 5

Maximum aantal bezoekers

geen max. aantal bezoekers (kleine en middenzaal) / max 250 leerlingen

Credits

De Toneelmakerij

regie Paul Knieriem
digitaal ontwerp Booi Kluiving
tekst Joachim Robbrecht en Artun Alaska Arasli
tekstdramaturgie en plot Paulien Geerlings en Nina van Tongeren
dramaturgie Paulien Geerlings

Gerelateerde voorstellingen

Alle voorstellingen

Over STIP

SUN_5191