Taalfilosofie in een King’s Speech voor kleuters
feb t/m begin april ’25
Vandaag is een bijzondere dag! Prins Pjotr krijgt een speciale taak: hij mag als Weledele Voorlezendheid elke avond het volk in slaap lezen. Pjotr heeft er zin in en zijn moeder de koningin ook. Ze is erg trots op haar Pjotr.
De avond breekt aan en Pjotr begint. Maar het gaat mis. Hij stokt, hij stuntelt, hij stamelt. De raadsheer raakt in paniek: ‘zo kan een prins niet voorlezen’. De koningin schrikt zich kapot: ‘dit is goed mis!’ Maar Pjotr snapt het probleem niet: ‘mijn hoofd gaat gewoon sneller dan mijn mond’ zegt hij. ‘Haal die stotter eruit’ schreeuwt de koningin ten einde raad. De raadsheer weet wel een oplossing.
Betweterige kletsmajoors en vreemde dokters komen langs en ook de bemoeizuchtige raadsheer zelf. Maar het gaat niet, de stotter blijft. Pjotr durft bijna niet meer te praten. Eerst was er niks aan de hand en nu is hij opeens niet goed genoeg meer. Dat is oneerlijk. Pjotr wordt razend en besluit alle stotterwoorden af te schaffen. Verboden. De hele V, de S en de M doet hij weg. Maar met de woorden verdwijnen ook de dingen. De V van verdriet is weg, de S van stotteren is weg, maar de M van Mama ook. Mama weg? Dat was niet de bedoeling. Mama moet terug. Maar komt dan ook het stotteren terug? En is hij dan ooit goed genoeg als prins?
STOTTRPJOTTR is feestelijk en kleurrijk muziektheater over taal in alle verschijningsvormen. Een muzikale reis over leren praten met nieuwe woorden en communiceren over abstracte zaken, zoals liefde en verdriet. Beschrijven woorden de wereld of maken woorden de wereld juist tot wat die is? Beschrijven woorden de wereld of maken woorden de wereld juist tot wat die is?
Taalfilosofie voor kleuters
Geregisseerd door Jip Vuik, Zilveren Krekel-winnaar Baron van Münchhausen (2022).
Komische voorstelling boordevol zang en livemuziek.
Herkenbare thematiek voor vierjarigen: de wereld ontdekken met taal, elkaar begrijpen en omgaan met stotteren.
Leerkrachten ontvangen lesmateriaal met suggesties voor een koppeling in het eigen lesprogramma. Omdat STOTTRPJOTTR over taal en communiceren gaat zijn er veel suggesties op het gebied van taalonderwijs passend bij groep 1, 2 en 3. Het lesmateriaal bestaat uit korte filmpjes waarin de personages uit de voorstelling verschillende opdrachten inleiden rondom vragen als: Is taal belangrijk? Waarom? Wat kun je nog meer met woorden? Welke woorden zou jij willen veranderen?
1, 2, 4, 9, 10, 12, 37, 54, 55 en 56
Leeftijd | 4+ |
Onderwijs | Groep 1 • Groep 2 • Groep 3 |
Discipline | Muziektheater |
Speelperiode | feb t/m begin april ’25 |
Tijdsduur | 50 minuten |
Speeloppervlakte | 5 x 5 x 4 |
Maximum aantal bezoekers | max. 120 bezoekers / max. 120 leerlingen |
Tekst en regie | Jip Vuik | |
Spel | Kharim Amier, Hannah Boer, Remco Sietsema | |
Compositie | Remco Sietsema | |
Vormgeving | Sanne Oostervink | |
Dramaturgie | Michiel Bijmans, Daniël van Klaveren | |
Techniek | Jeroen van Terheijden | |
Campagnebeeld | Benning & Gladkova | |
Scènefotografie | Sanne Peper |