Charlie Duran is een strategische maker die creativiteit en ondernemerschap in de juiste dosis combineert. Tijdens zijn studie Communicatie dacht hij al buiten de kaders, tijdens zijn studie Urban Contamporary Arts ontwikkelde hij het tot zijn vak. Na zijn opleidingen ontwikkelde Charlie een naschools dansprogramma voor jongeren in Amsterdam Zuidoost, Zuid, Nieuw West en Centrum. Daarnaast maakte hij verschillende voorstellingen waarin games, apps en technologie gebruikt worden om een verhaal te vertellen, ook zette hij het bedrijf Exp Inc op voor het maken van apps en tools voor games in het bedrijfsleven en de culturele sector. Met die ervaring kan hij zich gerust cultureel ondernemer noemen: een gedreven ondernemer die verhalen vertelt en problemen duidt door het inzetten van games in de podiumkunsten, bedrijfsleven en het onderwijs.
De samenwerking van Charlie Duran met STIP is ontstaan vanuit de gezamenlijke belangstelling voor cultuur, mooie verhalen en ondernemen. Charlie zoekt in zijn werkpraktijk constant de verbinding tussen theater, games en het bedrijfsleven. Volgens het Douglas Mental Health University Institute blijkt dat de gemiddelde jongere voor zijn 21e ongeveer 10.000 uur gamend heeft besteed. Dat komt in de buurt van de tijd die zij op school doorbrengen, tenminste, als je niet een spijbelend typje bent. Hoe is het dan mogelijk dat de cultuursector en het onderwijs hier zo weinig gebruik van maken? Waarom zijn leraren geen eindbazen die je moet verslaan? Waarom kun je acteurs niet besturen met een controller? Waarom kun je geen punten scoren voor eersterangs plekken? Deze ondernemende maker vindt het gemiste kans als je niks doet met het feit dat jongeren vrijwillig net zoveel gamen als onvrijwillig naar school gaan. Gamen is hun taal, gamen is wat ze begrijpen en als we ons vak met jongeren serieus nemen, dan is het begrijpen van games ons huiswerk. Period!